|   
Petri György: Egyszerű, dalszerű 
 
"Ajtók nyílnak. Ajtók csukódnak. 
Valaki jön? Valaki megy? 
Nyitjára nem jutok a kódnak, 
és mielõtt még meghatódnak: 
az anódnak, meg a katódnak, 
sem a többi ilyesminek. 
 
Boldog szerettem volna lenni, 
mint mindenki; vágyam csak ennyi, 
aztán már boldog sem. Csak Én. 
Boldogtalan, vén, hiú lény, 
és az értelmét megkeresni, 
hogy mért vagyok egyáltalán, 
s mért épp fiú, mért nem leány? 
 
Lesz, ami lesz. Van, ami van. 
De úgyse hagyjuk annyiban. 
Volt, ami van. Van, ami volt. 
Tatarozás alatt a bolt 
zavartalanul működik. 
Mi meg jól elvagyunk. Pedig… 
Ámbátor? Jóllehet? Noha? 
Nem lesz már semmi úgy soha. 
 
Maradjunk mégis annyiban: 
jó is, elég is, ami van." 
  
Petri György: Hogy elérjek a napsütötte sávig 
"Szokványos nyári éjszakának indult. 
Sétáltam kocsmáról kocsmára. 
Talán éppen a Nylonban ittam, 
a HÉV-végállomás mellett, a Margit hídnál 
(vagy azt akkor már lebontották?). Nem tudom, 
lehet, hogy a Boráros téren. 
Ezek a séták mindig 
reggelig vagy épp két napig tartottak, 
és akárhová vezettek. 
Mindenesetre, valahol ültem, ittam. 
(Akkor még akármit - kostolódó ifjúság.) 
Még nem olvastam a kocsmákban, 
nem, nem, még nem temetkeztem 
könyvbe-újságba, nem fixíroztam az asztal lapját. 
Még nem idegesített fel, ha szóltak hozzám. 
"Fizetsz valamit?" kérdezte egy dohánykarcos 
női hang a hátam mögül. Fiatal hang volt. 
"Kérjél" - mondtam felé fordulva. Ötven 
körüli nő állt rézsút mögöttem. Letapadt, 
koszmós, egykor világosbarna haj; 
beroskadt íny, cserepes ajkak, vérágas 
kötőhártya, aquamarin szemek[*], 
megsárgult, fehér mûszálas pulóver, 
barna nadrág, szemétben talált fehér strandcipő. 
Kevertet kért és sört, pikolót. Ízlését nem vitattam. 
"Eljövök egy huszasért" - mondta. Ezen meglepődtem. 
Az ár - árnak - képtelenül alacsony volt (már akkor is). 
Ismertem a Rákóczi téri kurzust. Húsz forint az nem ár. 
Másrészt a nő nem állta volna meg a helyét 
a Rákóczi téren, sőt semmilyen téren. 
Az lett volna a logikus, hogy ha akar valamit, ő fizet. 
De sokkal többet. Márpedig akart. "Gyere, 
akarom" - mondta -, "nagyon szeretnék." 
Soha nőt nőiességében megbántani nem tudtam 
(hacsak nem kifejezetten ez volt a célom). 
No de hogy... Mentem; úgy éreztem: muszáj. 
Hiszen ûzött voltam és zavaros, 
mint a fölkavart iszap akkoriban, és 
csak ezekben az "Eszpresszókban", "Büfékben" 
érezhettem némi álfölényt 
a nélkülözés és hajléktalanság valódi nyomorultjai között. 
Sokáig vonszolt egy hosszú utcán, hozzám bújt. 
Ez kínos volt, de szerves része a törlesztésnek.  
Átöleltem, 
egy pincében kötöttünk ki, nagyon sok lépcsőt 
mehettünk lefelé valami nem tudni honnan  
derengésfélében. 
Az ágy. Befilcesedett vatelindarabokból összekotort alom. 
Nem vetkőzött, csak megoldotta, lejjebb tolta magárol a nadrágját. 
"Így szoktam meg, ha bokor alatt dugok" 
- mondta közvetlenül. Nem volt ellenemre, 
magam is csak a legszükségesebb mértékben, 
meg a zakómat dobtam le - inkább legyen koszos, mint gyûrött. 
"Csókolj meg." Hát igen, ez elkerülhetetlen. 
Avas szájszaga volt, ajka pikkelyes, nyelve, 
szájpadlása száraz, mintha egy üres szardíniásdobozban 
kotorászna a nyelvem - mindjárt fölvérzi az éles perem. 
Rettegtem, hogy menten a szájába hányok, 
ettől viszont röhöghetnékem támadt, 
ömlöttek durva bőrére a könnyeim, amíg 
ura lettem a perisztaltikának. A lába köze 
szûk, száraz. Alig tágul, alig se nedvesedik. 
"Várjál" - mondta, és belevájt ujjaival 
egy megkezdett margarinba, magába maszírozta, 
aztán még egy adagot. 
"ENNI is fog még ebből?" 
"Meg tudom mosni valahol magam?" - kérdeztem később. 
Egy csőcsonkra mutatott. A víz kilövellt, merő 
lucsok lett a nadrágom, mintha behugyoztam volna. 
"Ez is hozzátartozik" - mormoltam. Egy ötvenesem 
volt még. A fejét rázta: "Mondtam, hogy egy 
huszas, és ez nem az ára. Én akartam, a huszas 
meg egyszerûen kell." "Akkor adj vissza" - mondtam -, 
"értsd meg, nincs huszasom." "Hülye vagy" 
- mondta - "ha vissza tudnék adni ötvenből, 
nem kéne a huszasod" - mondta logikusan. 
És a következő pillanatban elaludt nyitott szájjal. 
Vállat vontam. ("ha ilyen büszke vagy"), 
zsebre gyûrtem az ötvenest, megtaláltam a zakóm, 
és botorkáltam fel a lépcsőn. 
Hogy elérjek a napsütötte sávig, 
hol drapp ruhám, fehér ingem világít, 
csorba lépcsőkön föl a tisztaságig, 
oda, hol szél zúg, fehér tajték sistereg, 
komoran feloldoz, közömbösen fenyeget, 
émelygés lépcsei, fogyni nem akaró mínusz-emeletek, 
nyári hajnal, kilencszázhatvanegy." 
  
Petri György: Mosoly 
 "Meg fogok halni. Nem is oly sokára.  
S ez olyan könnyű szédülettel tölt el,  
Mint ifjúkoromban – kezdő dohányost –  
Az erkélyen reggelente leszívott  
Első néhány slukk. Ez azóta elmúlt,  
Persze, ahogyan elmúlt annyi minden.  
Hovatovább csak egy maradt velem,  
De az igen, Istennek hála érte!  
A szem mohó, éhes kíváncsisága,  
A nézés gyönyöre, hogy minden látvány  
A maga más-más módján színöröm:  
Egyforma szép a szurok és csurgatott méz,  
És egy kazánház tekergő csövei  
Burkolva üveggyapottal és sztaniollal.  
Vagy egy tengerszem türkizzöldje kék fenyők közt  
És a levegő üveghitege. Egy eldobott  
Üres cigarettásdoboz céltalan zörgő  
Összevissza szálldogálása az út betonján  
a változó szél szeszélye szerint. A mosoly  
egy besüppedt ínyű fakó banyácska arcán,  
egy szemzugában sárga gyantacseppként megülő könny,  
valamint a feszes húsú ifjú leány  
csöppnyi tokája, fogainak kimutatott fehérje,  
miből, bár csak egy kissé, túl sokat mutat,  
ám ez nem baj: a szépség  
fűszere és forrása – a hiba.  
De nemkülönben a munkásasszonyok visszeres lába,  
És a piacon a halárúsnő pontyvértől és harcsanyáltól  
Iszapos, félig elfagyott, szederjes, lilás keze –  
Mert az angyal a részletekben lakik." 
  
"Halálos betegsége új nagy költői korszakát nyitotta meg. Ez fölvillanyozta; örült, hogy újra van témája. Ebben az életrajzi adalékban persze nyoma sincs annak, hogy a költészetet magasabb rendűnek tekintette volna az életnél. A kettő valahogy nem is vált külön nála: költészete elementáris életfunkciója volt. Ha rosszabb költői passzban volt, életereje hanyatlott, haldoklása pedig életereje új kifejlete volt. Tegnap óta tudjuk: a végkifejlet. A mindig újra feltámadó csodálatos mandarin sok életének vége szakadt. Nem hittem volna.  
Máris javítani kell a megfogalmazáson: mivel költészete életfunkció volt, verseinek nem volt témája, tárgya, amelyet el lehetne különíteni. Szerelmi költészet (gyakran halottakról), politikai költészet, később néha kulináris (szakácsművészeti) költészet és végül halálköltészet – ezek csak szavak, amelyek legföljebb azt dokumentálják, hogy Petrit mi érdekelte az életben. A költészet „maga” mindezeknél kevésbé, noha mindig tervezte, hogy belevág egy analitikus líraesztétikába.  
De ha azt mondjuk, hogy Petri versei nem ilyen-olyan tárgyúak, hanem egységes szövetű Petri-versek, és ez a szövet az ő személyes, testi-lelki szövete, akkor mi egyebet mondtunk, mint hogy vérbeli lírikus volt?  
Sajátossága az egyszemélyes költészet radikalizálása volt. Az esetlegességé, amely éppen ő. Nem akarta – nem tudta – általánosítani lírája egyszemélyét, még arra a minimumra sem, hogy valamelyest osztozni akarjon a közös emberiben, és ebből vigaszt merítsen vagy vigaszt adjon, de éppen ennyire nem akart kultuszt sem űzni egyedi esetlegességéből. Bármifajta öntetszelgés szenvtelenségének egyenes ellenkezője volt. Mivel nem tekintette problémának – vagy hogy pontosabb legyek, miután korszakalkotó jelentőségű első kötetében megadta a magyarázatokat „M. számára”, már nem tekintette problémának – esetlegességét, ezért hozhatott létre egy végtelenül természetesnek ható, a köznapi beszédhez közelítő, mégis félreismerhetetlenül jellegzetes poézisű versbeszédet.  
 Ez a nyelv irtózatos súlyokat görget a vers olvasójára, könnyedsége, szépsége rémülettel tölt el. Ma – halála másnapján – Petri nagy költészetének monstruozitása tűnik a szemembe (a szörnyű, a rettenetes értelmében). Sok van, mi csodálatos, hatalmas, de az embernél nincs semmi csodálatosabb, hatalmasabb: így hangzott valaha – humanista átértelmezésben – az Antigoné kardala. Az újabb fordítások szerint sok van, mi félelmetes, de az embernél nincs semmi félelmetesebb. " 
Radnóti Sándor nekrológja Petri Györgyről 
  
  
  
  
   |  |